Boegschroef Inbouw Innovatie
uitvinding naam : BTI (Boegschroef Tunnel Inbouwkit)
uitvinding nummer: 06-29
bescherming: NL 20 jarig octrooi (patent pending )
technische status: prototype getest op waterdichtheid en inbouwmontage
materiaal: kunststof en/of metalen
afmetingen: diameter 120mm (prototype)
toepassing: pleziervaart
Boegschroeven zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in maritieme wereld.
De voordelen zijn bekend bij de schipper en er zijn er misschien ook wel veel meer onder hen die er “stiekem” toch wel graag één aan boord zouden willen hebben. De voordelen van een boegschroef hoeven wij natuurlijk niet uit te leggen. Wat we wel graag willen uitleggen zijn de voordelen van deze nieuwe inbouwmethode, voor de tunnelbuis in het onderwaterschip.
In situaties waarbij in een bestaand schip achteraf nog een boegschroef moet worden ingebouwd, rijzen er meteen al verscheidene problemen:
-bestellen van juiste tunnelbuis
-op maat maken van de onderdelen
-het voorbereiden van met name polyester scheepshuid
-het pasmaken van de tunnelbuis
-het inlassen of lamineren van de tunnelbuis, hetgeen een klus is voor de professional
-het glad en op kleur afwerken van binnen en buitenzijde scheepshuid
Kortom een ingewikkelde klus die lang niet iedere schipper zelf kan uitvoeren.
De uitvinding van onze cliënt lost al deze problemen op of beperkt ze tot een minimum.
De uivinding berust in essentie op het systematisch op gemakkelijke wijze:
– aanschaffen van een bouwkit waarin zich de eerst benodigde universele tools
bevinden
– m.b.v. deze kit het bepalen en registreren van de specifieke hoeken van de boegdelen
middels een speciaal hiervoor ontwikkeld gereedschap
– aan de hand van het registratieformulier bestellen van de specifieke onderdelen
– ontvangen (aanvulling van de kit) en controleren van alle specifieke onderdelen
– het m.b.v. de geleverde mal aftekenen, uitzagen en boren van de tunnelgaten en
flensbevestiging gaten op de boegplaten
– monteren van tunnelbuis, rubber manchetten en flenzen m.b.v. bouten.
Afwerken is bij deze inbouwmethode niet nodig en iedere handige doe-het-zelver zou dit eigenhandig moeten kunnen doen.
Bijkomende voordelen van de BTI
-hogere inbouwsnelheid
-geen lasapparaat nodig
-geen geklieder met glasvezel en hars
-geen slijp-, schuur- en plamuuracties meer nodig
-iedere doe-het-zelver zou dit moeten kunnen, niet moeilijk, niet afhankelijk van anderen, dus prijsgunstiger
-verwachte minder geluidsoverdracht van boegschroefmotor via tunnelbuis naar
scheepsconstructie. Dit doordat de tunnelbuis door rubber manchetten geïsoleerd is bevestigd met de
scheepsconstructie
-de buitenste flens is meteen gevormd als deflector
De BTI is tevens toepasbaar voor nieuwbouwschepen
Voor meer informatie, vraag naar
Lara de Jong
commercieel directeur
tel. ++31(0)592 388 328